BNPL-serviciu Mokka se concentreaza pe dezvoltarea în Europa Centrala si de Est
Irene Shvakman, fondatoarea fintech-ului care oferă servicii de plată amânată, Mokka, vorbește despre planurile de dezvoltare ale companiei în România și alte piețe din Europa Centrală și de Est.
Mokka operează de câțiva ani în regiunea Europei Centrale și de Est. De ce a decis compania să facă afaceri în România?
Mokka s-a concentrat de la bun început pe activitățile din această regiune. Este atât o afacere cât și o decizie personală. M-am născut și am crescut în Ucraina, apoi m-am mutat în SUA în adolescență. La mijlocul anilor ’90 am decis să mă întorc în Europa și m-am alăturat McKinsey & Co. Lucrând mulți ani cu bănci tradiționale din regiunea Europei Centrale și de Est, am decis să ne unim forțele cu partenerul meu de afaceri Fernando Silva pentru a introduce noi soluții tehnologice pentru plăți cu amănuntul pentru a îmbunătăți calitatea serviciului clienți. De la bun început, am planificat extinderea în cele mai mari țări din regiune, precum Polonia, România, Bulgaria și altele. Investitorii noștri, care sunt fonduri tehnologice europene și internaționale, au susținut pe deplin această viziune.
În prezent, tot mai multe companii operează pe piața plăților amânate. Cu ce vă deosebiți de concurență și cum vreți să vă dezvoltați serviciile?
Oferta noastră are avantaje semnificative pentru lanțurile de retail. În primul rând, suntem complet omnicanal – astăzi deservim sute de magazine fizice și online din regiune și oferim servicii similare de plată amânată pe toate canalele. A fost o decizie strategică încă de la început, deoarece am vrut să lucrăm cu cei mai buni vânzători care operează pe diferite canale. Majoritatea concurenților noștri se concentrează pe tranzacționarea online, neglijând în același timp offline.
În al doilea rând, oferim cele mai flexibile soluții de plată. Oferim lanțurilor de retail o soluție de finanțare a achizițiilor complet adaptabilă, care permite cumpărătorilor să aleagă planuri de plată convenabile, de la 30 de zile la 24 de luni. Pentru lanțurile de vânzare cu amănuntul, oferirea clienților o varietate de opțiuni și posibilități pentru plăți amânate crește valoarea coșului și conversia în comparație cu plățile amânate tipice, unidimensionale, oferite de concurenți.
În al treilea rând, suntem un jucător regional care operează pe piețele cheie din Europa Centrală și de Est, inclusiv Polonia, România și Bulgaria. Acest lucru ne permite să cooperăm cu entități care operează pe diverse piețe din regiune și ne oferă amploarea pentru a investi în produse și soluții moderne atât pentru lanțurile de retail, cât și pentru consumatori. În sfârșit, industria „cumpără acum, plătește mai târziu” a făcut obiectul controlului reglementar în țările UE încă de la înființare, deoarece anterior mulți jucători preferau să opereze pe piața nereglementată. În cazul Mokka, atât lanțurile de retail, cât și consumatorii pot fi siguri că acționăm întotdeauna în conformitate cu reglementările aplicabile.
Ce inovații ați introdus în România și pe piețele din Europa Centrală și de Est?
Facem constant investiții semnificative pentru a ne îmbunătăți produsele. În ultimul an, am investit în dezvoltarea multor plugin-uri pentru cele mai populare platforme de comerț electronic precum Magento, OpenCart, Woocommerce, Shopify, Gomag și altele. Aceste tehnologii permit magazinelor online să adauge Mokka la gateway-urile lor cu doar câteva clicuri. O luăm ca prioritate. De asemenea, pregătim o serie de parteneriate strategice care vor fi anunțate în curând.
De asemenea, ne dezvoltăm sistematic oferta pentru consumatori. Aplicația mobilă Mokka este acum disponibilă pe toate piețele din Europa Centrală și de Est și oferă posibilitatea de a vă înregistra pe site, de a selecta magazine și oferte și de a plăti achizițiile. Am lansat recent un serviciu suplimentar în aplicație care vă permite să transferați o parte din limita de achiziție acordată în orice cont bancar, ceea ce permite clienților fideli Mokka să obțină fonduri pentru orice scop cu 2 clicuri. De asemenea, lucrăm la serviciul „Schimbă data plății”, care permite utilizatorilor să își ajusteze planul de plată la bugetul lor și, prin urmare, să prelungească perioada de rambursare a obligațiilor lor. Avem planuri pentru o serie de servicii mai inovatoare pe care ne așteptăm să le lansăm în curând.
Ați menționat că mulți jucători BNPL evită reglementările existente privind finanțarea consumatorilor. Ar trebui reglementat BNPL?
Fiecare țară din UE are reguli ușor diferite privind serviciile financiare pentru clienții rezidenți. Aceasta reprezintă o provocare pentru jucătorii internaționali precum Mokka.
Credem că regulile clare de funcționare sunt baza fiecărui serviciu financiar și construirea unei afaceri responsabile, pe termen lung și stabilă. De aceea Mokka susține introducerea de reglementări pentru serviciile BNPL. De exemplu, credem că furnizorii BNPL ar trebui să fie obligați să informeze în mod clar consumatorii cu privire la toate taxele și taxele. Un studiu recent din Marea Britanie a arătat că până la 40% dintre utilizatorii BNPL nu știau că intră într-o relație de credit folosind BNPL. Autoritățile de reglementare ar trebui să se asigure că toți jucătorii de pe piața BNPL respectă aceleași reglementări.
Care sunt următoarele planuri de extindere?
Ne-am lansat serviciul în România anul trecut, iar acum ne pregătim să intrăm pe piața bulgară. Acest lucru ar trebui să se întâmple în următoarele câteva luni. În plus, pregătim aplicații pentru a intra pe alte câteva piețe mari din Europa Centrală și de Est. Pe de altă parte, din cauza războiului din Ucraina, am decis să părăsim piața rusă.
Despre Mokka
Mokka este marca sub care fintech-ul Revo Technologies operează în România – un furnizor lider de servicii de finanțare a vânzărilor în regiunea Europei Centrale și de Est. Mokka oferă consumatorilor programe de finanțare a achizițiilor, adică Plăți Amânate (Buy Now Pay Later) și sisteme de rate, datorită cărora lanțurile de retail au posibilitatea de a crește valoarea coșurilor de cumpărături, de a optimiza conversiile și de a consolida loialitatea clienților. Compania este specializată în cooperare cu lanțuri de retail care operează în industria modei, încălțămintei, cosmeticelor, articolelor sportive, articolelor pentru copii și a aparatelor de uz casnic. Compania cooperează cu magazine online și stationare. În Europa Centrală și de Est, Mokka deservește 12 milioane de clienți, cooperând cu 7500 de magazine fizice și online.