Forbes: Un fenomen
Revo Technologies, fintech care a intrat pe piața din România acum trei ani și s-a specializat în serviciile „Cumperi acum, plătești mai târziu” (BNPL), investește în hub-ul său tehnologic. Compania operează în România, Polonia, Bulgaria sub brandul Mokka și are în plan extinderea în alte piețe din CEE.
Mokka este un furnizor de servicii fintech și unul dintre jucătorii-cheie din Europa Centrală și de Est (CEE) pe segmentul Buy Now, Pay Later, care cunoaște o creștere rapidă la nivel mondial. Mokka le permite clienților să facă achiziții și să plătească produsele sau serviciile ulterior, prin intermediul mai multor planuri de plată.
Fondată de Irene Shvakman și Fernando Dias Da Silva, cu acționariat cipriot și luxemburghez, Mokka le oferă retailerilor de top din regiune o soluție rapidă de finanțare disponibilă atât pentru magazinele online, cât și offline. Soluția răspunde nevoilor consumatorilor de a amâna plata la cumpărături.
„Continuăm să investim în România pentru că aici găsim profesioniști talentați, precum și un interes crescut din partea comercianților și a consumatorilor pentru serviciile noastre BNPL. După extinderea în alte piețe din Europa Centrală și de Est, cum ar fi Polonia și Bulgaria, vom investi și mai mult în piața din România pentru a construi hub-ul nostru tehnologic”, spune Irene Shvakman, cofondatorul Mokka.
Compania și-a lansat aplicația mobilă Mokka pentru consumatori pentru Android și iOS la sfârșitul anului trecut. Prin intermediul aplicației, clienții pot gestiona conturile lor, pot selecta magazinele preferate și pot accesa limita Mokka pentru achiziții. Mai multe servicii populare au fost introduse, de asemenea, prin intermediul aplicației, cum ar fi reduceri și avansuri în numerar. În plus, Mokka a investit într-o gamă de plug-in-uri pentru platformele de comerț electronic, permițând integrarea ușoară și rapidă a soluției de plată Mokka. Planurile de investiții pentru această extindere implică milioane de dolari.
Compania este acum în al treilea an de activitate în România. În 2022, numărul de aplicații a crescut de două ori, iar numărul de achiziții finanțate s-a dublat în acest interval.
„Pe tot parcursul anului 2022, afacerea din CEE s-a dublat, atât în ceea ce privește consumatorii, cât și comercianții. În primul trimestru al anului 2023, continuăm să experimentăm o creștere accelerată datorită adoptării rapide a BNPL. Comercianții sunt din ce în ce mai interesați să îmbunătățească experiența de cumpărături deoarece recunosc faptul că clienții din Generația Z și Millenials sunt atrași de opțiunile de plată flexibile”, spune Irene Shvakman.
BNPL este în mare parte plătit de comercianți, în timp ce produsele de creditare clasice oferite de bănci, cum ar fi cardurile de credit și împrumuturile personale, sunt plătite de consumatori. Clienții care optează pentru plata cu BNPL pot amâna plata între 30 și 180 de zile, fără taxe sau dobânzi suplimentare. Ratele mai lungi oferite de Mokka pot fi de până la 24 de luni și implică taxe suplimentare, în linie cu cele ale ofertelor bancare.
Mokka a încheiat parteneriate cu unele dintre cele mai importante magazine din regiune, acoperind diverse categorii populare, precum: modă, încălțăminte, produse pentru copii, electronice, bijuterii, mobilă, călătorii, sănătate, reparații auto și altele. Comercianții care oferă Mokka ca metodă de plată beneficiază de rate de conversie mai mari, potrivit datelor companiei, o creștere a valorii medii a coșului de cumpărături și vânzări suplimentare, toate în timp ce consolidează loialitatea clienților.
„Mulți dintre partenerii noștri au înregistrat o creștere de până la 300% a valorii medii a coșului de cumpărături după implementarea soluțiilor Mokka BNPL. Avem capacitatea să finanțăm atât coșuri de cumpărături mici, cât și pe cele mai mari, în funcție de categorie. Cu procesul de check-out adaptabil al Mokka, clienții au posibilitatea de a alege planuri de plată convenabile și pot împărți plățile pe o perioadă de până la 24 de luni în cazul achizițiilor mai mari”, subliniază Irene Shvakman.
Printre partenerii Mokka se află: CCC, Boutique Mall, LPP, Ideall, Faid, Humanic, F64, Mega Depot și alții. Principalele industrii ale comercianților care aleg soluția Mokka sunt moda, bricolajul și serviciile de sănătate. WYZR, o platformă de sănătate susținută de un fond de investiții olandez care aduce împreună mai multe clinici medicale, a anunțat recent colaborarea sa cu Mokka. Având în vedere că finanțarea oferită de Mokka ajunge, în prezent, până la 2.000 de euro, inițial, va fi limitată la diferite tratamente dentare.
Decizia în 30 de secunde
BNPL pentru achiziții de produse sunt procesate digital prin aplicația Mokka. Compania a simplificat procesul de înregistrare a cumpărătorilor în serviciu la doar câteva secunde. Tot ce e necesar este numărul de telefon și datele personale. În funcție de comerciant, achizițiile sunt fără nicio taxă sau dobândă suplimentară timp de până la trei luni. „Obiectivul nostru este de a construi o afacere mare și durabilă, lider în plățile amânate în CEE”, afirmă Irene Shvakman.
Pandemia a contribuit la creșterea afacerii Mokka întrucât oamenii au lucrat de acasă și au avut mai mult timp pentru cumpărături online. Cu toate acestea, războiul care a urmat pandemiei și care durează de mai mult de un an a avut un impact atât asupra afacerii, cât și asupra lui Irene Shvakman personal, având în vedere că s-a născut în Ucraina și are membri apropiați ai familiei în Kiev. „Suntem o companie europeană. Investitorii noștri sunt europeni, fondatorii noștri sunt europeni. Ne vedem ca pe o companie care operează în întreaga Europă Centrală și de Est. Și, desigur, suntem devastați de război. Războiul ne-a afectat atât ca afacere, cât și la nivel personal. Compania a contribuit la diferite eforturi de ajutorare a refugiaților ucraineni, atât în România, cât și în Polonia. Suntem plini de speranță ca această tragedie să se încheie cât mai curând posibil”, spune Irene Shvakman.
Mai relevant într-un mediu inflaționist
În actuala criză a costului traiului zilnic, oficialul consideră că relevanța serviciilor BNPL va fi chiar mai mare, știind că pentru anumiți consumatori va fi puțin mai dificil să plătească și să-și mențină achizițiile pe măsură ce prețurile cresc. „Credem că toți comercianții importanți ar trebui să fie interesați de acest produs, deoarece devine o cerință standard a consumatorului. În piețe precum SUA și Australia, până la 60% dintre cei mai mari comercianți deja oferă BNPL ca plată alternativă”, spune Irene Shvakman.
„Buy now, pay later” este popular atât printre clienți, cât și printre comercianții din întreaga lume, datorită mai multor factori. Primul și cel mai important este experiența clienților, pentru că aceștia pot face o achiziție instant și pot plăti ulterior. Al doilea avantaj este că majoritatea comercianților oferă un produs fără dobândă, ceea ce reprezintă o valoare pentru cumpărători, în special online, deoarece pot primi mărfurile înainte de a plăti pentru ele. Al treilea motiv este că e simplu și transparent, fără costuri ascunse. „În România, lucrăm cu sute de comercianți. Împreună cu toți aceștia oferim un produs fără taxe pentru cumpărători. De asemenea, avem rate mai îndelungate, care implică mici comisioane lunare pentru a permite consumatorului să aleagă planurile de plată care se potrivesc cel mai bine bugetului lor”, explică cofondatoarea Mokka.
În cazul Mokka, comercianții decid ce condiții să ofere pentru BNPL în magazinele lor. Mulți optează să ofere până la trei luni fără nicio taxă. Acest lucru este foarte popular printre consumatori și stimulează vânzările. Acei comercianți care înțeleg că soluția „Cumperi acum, plătești mai târziu” va crește valoarea medie a achiziției și va stimula vânzările suplimentare investesc și în promovarea serviciului către clienții lor, astfel încât să știe că această metodă de plată este disponibilă atunci când fac cumpărături. „Pe măsură ce conștientizarea BNPL crește în rândul consumatorilor, mulți aleg să folosească serviciul mai frecvent și încrederea în această metodă de plată crește. Acest lucru aduce beneficii clare partenerilor noștri din retail”, adaugă Irene Shvakman.